مجله خبری ثانیه

آخرین اخبار دنیا

مجله خبری ثانیه

آخرین اخبار دنیا

ساخت نسخه بوتیبل اوبونتو بر روی Usb

شاید شما هم دوست داشته باشید که سیستم عامل لینوکس خصوصاً توزیع محبوب اوبونتو آن را امتحان کنید یا برای استفاده کاری نیاز داشته باشید که سیستم عامل اوبونتو نیز بر روی رایانه خود نصب کنید. راه‌های زیادی وجود دارد که شما با وجود سیستم عامل ویندوز خود از اوبونتو استفاده کنید. از ساده‌ترین راه‌های آن این است که یکی از نرم افزارهای مجازی ساز را بر روی ویندوز خود نصب کنید و سپس بر روی این نرم‌افزار یک محیط لینوکسی با توزیع اوبونتو اجرا کنید.

به دلیل اینکه یک واسطه در بین ابونتو و سیستم عامل ویندوز شما قرار دارد، آنچنان سرعت مطلوبی نخواهد داشت. در نتیجه بهتر است که سیستم عامل لینوکس توزیع اوبونتو را در کنار ویندوز خود نصب کنید. یعنی همزمان بر روی لپ تاپ و یا کامپیوترتان دو سیستم عامل نصب باشد یکی لینوکس توزیع اوبونتو و دیگری ویندوز! در این مطلب به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم تا چطور در کنار ویندوز اوبونتو را نصب کنید.

ساخت نسخه بوتیبل اوبونتو بر روی Usb

در اولین مرحله شما نیاز دارید تا سیستم عامل اوبونتو خود را بر روی یک فلش usb بوتیبل کنید. این کار کمک می‌کند که مادربرد شما هنگام بالا آمدن بتواند اطلاعات این فلش را بخواند و شما را وارد مراحل نصب اوبونتو کند.

نصب نرم‌افزار Refus

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین نرم افزارها برای بوتیبل کردن اوبونتو Refus است. شما به راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت این نرم‌افزار کم حجم Refus را نصب کنید.

پس از اجرای نرم‌افزار به ترتیب مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را دنبال کنید:

1- از بخش Boot Selection نیاز دارید که فایل iso اوبونتو را وارد نرم‌افزار کنید.

2- از قسمت Partition schema گزینه GPT را انتخاب کنید.

3- بقیه تنظیمات نرم‌افزار به همین شکلی که هستند رها کنید و برای شروع مراحل بوتیبل کردن usb خود بر روی دکمه START کلیک کنید. زمان بوتیبل کردن usb شما بسته به سرعت usb متغیر است.

انتخاب فضای مورد نظر برای نصب اوبونتو

در این مرحله شما باید یک مقدار فضا از هارد خود را آزاد کنید تا بتوانید اوبونتو را بر روی آن نصب کنید. برای این کار وارد قسمت Disk Managenent شوید و سپس بر روی درایو C خود کلیک راست کنید. بر روی گزینه Shrink Volume کلیک کنید.

در قسمت Enter the amount of space to shrink in MB مقدار فضایی را که می‌خواهید به اوبونتو اختصاص دهید را به صورت مگابایت وارد کنید. پیشنهاد می‌کنیم که فضایی بین ۲۵ تا ۳۵ گیگابایت را در نظر بگیرید. بر روی دکمه Shrink کلیک کنید.

ورود به محیط نصب اوبونتو

کافیست که فلش خود را وارد دستگاه مورد نظر خود کنید و پس از ریستارت کردن سیستم، با استفاده از BIOS وارد محیط نصب اوبونتو شوید.

بر روی گزینه Install Ubuntu کلیک کنید. در مرحله بعدی Normal Installation را انتخاب کنید و بر روی دکمه Continue کلیک کنید.

مرحله سوم یکی از مهم‌ترین مراحل نصب اوبونتو است. در این مرحله بر روی بخش Free Space کلیک کنید و + را بزنید و پارتیشن‌های زیر را ایجاد کنید:

  • Root: که با نماد / نشان داده می‌شود و باید ۱۴۰۰۰ مگابایت باشد.
  • Swap: که باید ۲۰۰۰ مگابایت باشد.
  • Boot: فضای آن ۱۰۰۰ مگابایت باشد.
  • Home: بقیه فضای باقی مانده به آن اختصاص یابد.

پس از اینکه پارتیشن‌های مورد نظر را ساختید بر روی گزینه Install کلیک کنید که در اینجا یک هشدار به شما نمایش داده می‌شود که لازم است بر روی گزینه Continue کلیک کنید.

در مرحله بعدی کشور ایران را از روی نقشه انتخاب کنید. به دلیل اینکه منطقه زمانی و ساعت به طور دقیق تنظیم شود. باز هم بر روی Continue کلیک کنید.

در مرحله بعدی نیاز دارید که اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور انتخاب کنید که این موارد هنگام لاگین شدن مورد نیازتان خواهد بود. سپس باید منتظر بمانید تا به طور کامل اوبونتو نصب شود دقت کنید که سیستم خود را خاموش نکنید و یا اتصال آن را به اینترنت قطع نکنید.

سخن پایانی

در این مطلب ما به طور کامل به شما آموزش دادیم که چطور سیستم عامل لینوکس توزیع اوبونتو را در کنار ویندوز در رایانه خود نصب کنید. سرور اختصاصی لینوکس آلمان، ایران و خارج را می توان با قیمت و هزینه ارزان تهیه کرده و توزیع اوبونتو را نیز بر روی آن نصب کرد.